Serdecznie zapraszamy
na drugie w naszym klasztorze rekolekcje dla kobiet. Formułę i program rekolekcji został stworzony z myślą o kobietach, w szczególności może tych, którym trudno w natłoku obowiązków wygospodarować czas i miejsce na chwilę tylko dla Pana Boga i dla siebie. Te rekolekcje mogą być okazją do wyjścia na pustynię i spędzenia czasu z Nim. Mogą również być źródłem wskazówek, które pomogą odnaleźć na co dzień miejsce pustynne w środku miasta.
Poniżej przedstawiamy opis rekolekcji i raz jeszcze zapraszamy w imieniu swoim i organizatorki, twórczyni Domu Mariam, Aleksandry Eysymontt.
Podobnie jak podczas pierwszej edycji i teraz wspieramy uczestniczki modlitwą oraz rozmową.
Dwa dni skupienia, czyli rekolekcje dla kobiet w towarzystwie …ojców pustyni. To rekolekcje dla tych kobiet, które w codzienności nie mają czasu na swoją “pustynię”.
Abba Pojmen:
„bywa człowiek, który niby to milczy,
ale jego serce osądza innych:
ten mówi nieustannie.”
W “małej wspólnocie” trudniej uciec od innych. Paradoksalnie jest to doświadczenie życia rodzinnego, małżeńskiego, ale też pracy w zespole. Jesteśmy zdani na siebie, na swoje towarzystwo. I wtedy, kiedy nam ze sobą dobrze. Ale też wtedy, kiedy najchętniej po prostu chcemy trzasnąć drzwiami.
Dzień 1 – Milczenie. Wyjdź na pustynię.
Abba Pojmen:
„bywa człowiek, który niby to milczy,
ale jego serce osądza innych:
ten mówi nieustannie.”
Umiejętność pozostawania w ciszy i praktykowania milczenia to jedne z filarów monastycyzmu. Milczenie i cisza to nie brak dźwięków. To stan. Stan, który możemy próbować osiągnąć m.in. przez ascezę. Termin asceza wywodzi się z kultury klasycznej i hellenistycznej. Grecki czasownik askein oznacza: „obrabiać”, „kształtować artystycznie”, „ćwiczyć”, „trenować”. Natomiast rzeczownik askesis tłumaczy się jako „ćwiczenie”, „trening”, „praktykowanie”. A jeśli trening, oznacza to, że przygotowujemy się do zawodów, do walki.
Dzień 2 – Pokora i posłuszeństwo. Zaakceptuj twoją codzienność.
Mnich jest kolumną wytrwałości, głębią pokory,
źródłem łez, skarbnicą czystości. (…)
Pajsjusz Hagioryta
W trzech pierwszych zdaniach Prologu Reguły św. Benedykta trzy razy pojawia się słowo “oboedientiæ” czyli posłuszeństwo. Posłuszeństwo jednak stało się słowem niechcianym, posłuszeństwo jest passé. Posłuszeństwo ma jakoby stać w opozycji do wolności. Ale, żeby postawić sprawę mocniej, czy posłuszeństwo Chrystusa ograniczało Jego wolność?
Posłuszeństwo nie jest znakiem bezwolności, niemocy, czy też – jak chcieliby materialiści – absurdu.
Jest ono mądrością i wzbogaceniem, narzędziem zwycięstwa.
Dom Augustin Savaton
Pokorajest fundamentem, na którym może budować łaska. Pokora, ściśle związana z posłuszeństwem, jest też tym, co buduje miłość.Pokora jest też ściśle związana z pojęciem czystości serca (puritas cordis). Pojęcie czystości serca wskazuje na unikanie złych myśli, które mają swe źródło w sercu. Czyste serce mamy kształtować w ciszy i milczeniu.
zapisy: [email protected] / [email protected] / 730730686
Rekolekcje są organizowane pod egidą oo.dominikanów w Ustroniu – Hermanicach. Duchowym opiekunem rekolekcji jest przełożony wspólnoty o. Cezary Jenta OP.
**osoby, które nie mogą sobie pozwolić na sfinansowanie rekolekcji proszone są o przysłanie maila na adres [email protected]