Duszpasterstwa

Spotykamy się w każdą środę w bibliotece o godz. 19:00, aby studiować Pismo Święte, dyskutować, zadawać pytania.


Św. Efrem,  Z komentarza do czterech Ewangelii 1, 18-19

“Któż zdoła pojąć dogłębnie jedno Twe słowo, Panie” Daleko więcej pomijamy zeń, niż pojmujemy, tak jak spragniony człowiek, który pije wodę ze źródła. Boże słowo ukazuje różnorodną postać, zależnie od umiejętności poznających. Pan bowiem przyozdobił swe słowo różnobarwnym pięknem, aby każdy, kto je zgłębia, mógł zobaczyć to, co go zachwyca. W swym słowie Pan zamknął różnorodne bogactwo, aby każdy z nas mógł w tym, co rozważa, znaleźć dla siebie pożytek.

Słowo Boga jest drzewem życia, które z każdej strony podaje ci błogosławiony owoc; jest jak owa otwarta na pustyni skała, która wszystkim dostarczała duchowego napoju. “Spożywali – powiada Apostoł – duchowy pokarm i pili duchowy napój”.

Jeśli zatem ktokolwiek potrafił pojąć cząstkę owych bogactw, niechaj nie sądzi, iż w Bożym słowie znajduje się tylko to, co sam znalazł, ale niech wie, iż spośród wielu skarbów, to jedynie udało mu się zobaczyć. Niechaj nie mówi, iż słowo jest słabe i liche, i niech nim nie pogardza na tej podstawie, że drobna zaledwie część przypadła mu w udziale, ale raczej, niezdolny do pełnego zrozumienia, niechaj uwielbia Boga za Jego niezmierzoność. Raduj się przeto nasyceniem, a nie smuć się, iż obfitość słowa przerasta twe pragnienie. Kto pragnie, ten pije z radością i nie smuci się, że nie potrafi wypić źródła. Niechaj raczej źródło przewyższa twoje pragnienie, niżby pragnienie miało wyczerpać źródło. Jeśli ugasisz pragnienie nie wyczerpując źródła, możesz zeń pić ponownie, gdy tylko zapragniesz. Gdyby zaś z ustaniem pragnienia ustało także i źródło, to takie nad nim zwycięstwo stałoby się dla ciebie nieszczęściem.

Dziękuj więc za to, co otrzymałeś, i nie smuć się z powodu obfitości tego, co pozostało. To, co osiągnąłeś i zabrałeś, jest już twoją własnością, a to, co zostało, również czeka na ciebie. To, czego nie mogłeś z powodu słabości otrzymać natychmiast, otrzymasz później, jeżeli wytrwasz. Nie chciej nierozważnie od razu zrozumieć to, czego w ten sposób pojąć się nie da, ani też nie odstępuj w swoim lenistwie od tego, co jedynie pomału można osiągnąć.

* * *

Pragniemy zainicjować przy naszej parafii działalność nowej grupy duszpasterskiej dla dorosłych Pogłębianie wiary.

Chcących lepiej rozumieć i głębiej przezywać swoją wiarę zapraszamy na godzinne spotkanie w każdy czwartek o godz. 19:00 w bibliotece parafialnej.

Wspólnie uczestnicy będą pochylać się nad różnymi tematami zawartymi w Katechizmie Kościoła Katolickiego.

Rok 2024

1.02 – Jak ustosunkować się do cierpienia, żeby nie cierpieć bezużytecznie?
tekst: Jacek Salij OP Żeby nie cierpieć bezużytecznie.

25.01 – Ogrom cierpienia jako argument przeciw Panu Bogu
tekst: Jacek Salij OP Ogrom cierpienia jako argument przeciw Panu Bogu.

Rok 2023

14.12 – Czy objawienia prywatne są możliwe? Jeśli tak, to jakie mają one znaczenie?
tekst: Jacek Salij OP Możliwość i znaczenie objawień prywatnych.

Kościół jest wspólnotą, Ciałem Chrystusa, składającą się z różnych członków, z których każdy ma swoje miejsce, my jako świeccy chrześcijanie odnajdujemy je w zakonie dominikańskim.

Jesteśmy świeckimi św. Dominika, popularnie zwanymi tercjarzami i wraz z ojcami dominikanami i siostrami dominikankami należymy do Zakonu Kaznodziejskiego. Żyjemy w świecie, posiadamy rodziny, jednak uczestniczymy w misji apostolskiej [Zakonu] przez studium, modlitwę i głoszenie, zgodnie z warunkami życia ludzi świeckich.

Formujemy się we wspólnotach zwanych fraterniami, w oparciu o własną Regułę, aby docierać z Dobrą Nowiną tam, gdzie często kapłani nie mogą dotrzeć.

Więcej informacji o świeckich dominikanach w Polsce znajdziesz na naszej stronie.

Jeżeli jesteś zainteresowany naszą wspólnotą, możesz się z nami spotkać (kontakt przez o. Asystenta).

Słowo ministrant pochodzi z języka łacińskiego i oznacza służyć – pomagać. Ministrant jest pomocnikiem kapłana przy sprawowaniu Mszy Świętej i podczas innych nabożeństw liturgicznych. Przygotowuje ołtarz oraz dary ofiarne, a lektor ponadto czytanie Słowa Bożego. Strojem liturgicznym ministranta jest komża lub alba.

Świętymi patronami ministrantów są Dominik Savio, Jan Berchmans, Tarsycjusz, Stanisław Kostka oraz Alojzy Gonzaga.

Serdecznie zapraszamy!

SENIORZY naszej parafii spotykają się:

•    na Mszy świętej w czwartą sobotę miesiąca o godz. 10:00 w kościele, a po niej gromadzą się przy kawie i ciastku w kawiarence parafialnej.

W roku 1999 Ojciec Święty Jan Paweł II skierował list, zatytułowany: Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku. Jest on głęboki w treści i piękny w wyrazie.

Papież stwierdza w nim: Mimo ograniczeń mego wieku bardzo wysoko cenię sobie życie i umiem się nim cieszyć. Dziękuję za to Bogu! Pięknie jest służyć aż do końca sprawie Królestwa Bożego. Zarazem jednak głębokim pokojem napełnia mnie myśl o chwili, w której Bóg wezwie mnie do siebie z życia do życia! Dlatego wypowiadam często i bez najmniejszego odcienia smutku modlitwę, którą kapłan odmawia po liturgii eucharystycznej: In hora mortis meae voca me, et iube me venire ad te w godzinie śmierci wezwij mnie i każ mi przyjść do Siebie. Jest to modlitwa chrześcijańskiej nadziei, która w niczym nie umniejsza radości obecnej chwili, a przyszłość zawierza opiece Bożej dobroci?

Któż z nas nie chciałby tak myśleć i czuć u schyłku życia?

Serdecznie zapraszamy do naszej wspólnoty!

W naszej parafii modli się pięć Róż Różańcowych. Msza święta w intencjach różańcowych jest sprawowana w każdą pierwszą niedzielę miesiąca o godz. 7:00.

Oprócz modlitwy indywidualnej, każda Róża spotyka się na różańcu w kaplicy Matki Bożej w kolejne dni tygodnia:

•    I Róża – poniedziałek

•    II Róża – wtorek

•    III Róża – środa

•    IV Róża – czwartek

•    V Róża – piątek

•    VI Róża – sobota

 

Zmiana tajemnic różańcowych w naszej Parafii odbywa się  w pierwszą niedzielę miesiąca po Mszy św. o godz. 7:00.

Intencje Żywego Różańca (w których modli się Ojciec Święty) na rok 2023

PAŹDZIERNIK (Za Synod) – Módlmy się za Kościół, aby przyjął słuchanie i dialog jako styl życia na każdym szczeblu, pozwalając się prowadzić Duchowi Świętemu ku peryferiom świata.

LISTOPAD (Za Papieża) – Módlmy się za Papieża, aby pełniąc swoją misję z pomocą Ducha Świętego, nadal towarzyszył w wierze powierzonej mu trzodzie.

GRUDZIEŃ (Za osoby z niepełnosprawnościami) – Módlmy się, aby osoby z niepełnosprawnościami były w centrum uwagi społeczeństwa, a instytucje promowały programy integracyjne, które zwiększyłyby ich aktywne uczestnictwo.

Intencje Żywego Różańca (w których modli się Ojciec Święty) na rok 2024

STYCZEŃ (O dar różnorodności w Kościele) – Módlmy się, aby Duch Święty pomagał rozpoznawać dar różnych charyzmatów we wspólnotach chrześcijańskich i odkrywać bogactwo różnych obrządków w łonie Kościoła katolickiego.

LUTY (Za chorych terminalnie) – Módlmy się, aby chorzy w terminalnej fazie swojego życia oraz ich rodziny otrzymywali zawsze niezbędną opiekę i wsparcie, zarówno pod względem medycznym, jak i ludzkim.

MARZEC (Za współczesnych męczenników) – Módlmy się, aby osoby, które w różnych częściach świata ryzykują życie dla Ewangelii, zarażały Kościół swoją odwagą i swoim misyjnym zapałem.

KWIECIEŃ (O docenianie roli kobiet) – Módlmy się, aby godność kobiet i ich bogactwo były uznawane w każdej kulturze i aby ustała dyskryminacja, jakiej doświadczają one w różnych częściach świata.

MAJ (Za formację zakonnic, zakonników i seminarzystów) – Módlmy się, aby zakonnice, zakonnicy i seminarzyści dojrzewali na swojej drodze powołania dzięki formacji ludzkiej, duszpasterskiej, duchowej i wspólnotowej, która doprowadzi ich do bycia wiarygodnymi świadkami Ewangelii.

CZERWIEC (Za ludzi, którzy uciekają ze swojego kraju) – Módlmy się, aby migranci, uciekający przed wojnami lub głodem, zmuszeni do podróży pełnych niebezpieczeństw i przemocy, znajdowali w krajach, które ich przyjmują, gościnę i nowe możliwości życia.

LIPIEC (Za duszpasterstwo chorych) – Módlmy się, aby sakrament namaszczenia chorych dawał osobom, które go przyjmują, i ich bliskim moc Pana i aby coraz bardziej stawał się dla wszystkich widzialnym znakiem współczucia i nadziei.

SIERPIEŃ (Za przywódców politycznych) – Módlmy się, aby przywódcy polityczni służyli swojemu narodowi, pracując na rzecz integralnego rozwoju człowieka i dobra wspólnego, troszcząc się o tych, którzy stracili pracę, i dając pierwszeństwo najuboższym.

WRZESIEŃ (Za cierpiącą ziemię) – Módlmy się, aby każdy z nas słuchał sercem wołania ziemi oraz ofiar katastrof ekologicznych i zmian klimatycznych i angażował się osobiście w ochronę świata, który zamieszkujemy.

PAŹDZIERNIK (Za wspólną misję) – Módlmy się, aby Kościół nadal wspierał na wszelkie sposoby synodalny styl życia, w znaku współodpowiedzialności, promując uczestnictwo, komunię i wspólną misję kapłanów, zakonników i świeckich.

LISTOPAD (Za osoby, które straciły dziecko) – Módlmy się, aby wszyscy rodzice, którzy opłakują śmierć syna lub córki, znaleźli wsparcie we wspólnocie i uzyskali od Ducha Pocieszyciela pokój serca.

GRUDZIEŃ (Za pielgrzymów nadziei) – Módlmy się, aby ten Jubileusz umocnił nas w wierze, pomagając nam rozpoznać zmartwychwstałego Chrystusa w naszym życiu, i przemienił nas w pielgrzymów chrześcijańskiej nadziei.

Zapraszamy wszystkich do wspólnej modlitwy różańcowej!

Historia

Od połowy XIX wieku najbardziej popularną różańcową wspólnotę modlitewną stanowi Stowarzyszenie Żywego Różańca, założone przez Paulinę Jaricot (1799-1862) w Lyonie w roku 1826. Najważniejszą […] rzeczą i najtrudniejszą jest uczynić różaniec modlitwą wszystkich, napisała wtedy. Każdy człowiek może znaleźć w ciągu dnia kilka minut, aby odmówić dziesiątek różańca, czyli jedną tajemnicę. Paulina

Jaricot zaczęła organizować piętnastoosobowe grupy, nazwane później żywymi różami. Każda z osób tworzących piętnastkę zobowiązywała się do odmawiania jednej tajemnicy, czyli wszyscy razem odmawiają codziennie cały różaniec. Wszystkich członków róży dotyczy taka sama zasługa jakby odmówili cały różaniec. Nieodmówienie tajemnicy nie oznacza grzechu, lecz utratę zasługi. Celem Stowarzyszenia Żywego Różańca jest według Założycielki wspieranie modlitwą, ofiarą duchową i materialną działań misyjnych Kościoła. Dziełu Pauliny Jaricot udzieliło poparcia wielu biskupów oraz ojciec generał Zakonu Kaznodziejskiego, który przyłączył Stowarzyszenie Żywego Różańca do wielkiej historycznej dominikańskiej Rodziny Różańcowej, obejmującej Bractwa Różańcowe i Różaniec Wieczysty. Wkrótce papież Grzegorz XVI wydał breve aprobujące stowarzyszenie. Żywy Różaniec w krótkim czasie rozprzestrzenił się w całej Francji, a następnie na świecie.

Po pięciu latach, w roku 1831, Paulina Jaricot napisała: Liczba odmawiających dziesiątek różańca rośnie z niewiarygodną szybkością we Włoszech, Szwajcarii, Belgii, Anglii i wielu regionach Ameryki. […] Wszędzie, gdzie tworzą się piętnastki, można zauważyć nienotowane wcześniej umacnianie się dobra. Kilka lat później dodała: Stopniowo stajemy się zjednoczeni w modlitwie ze wszystkimi ludźmi świata.

Papież Leon XIII w breve z 13 czerwca 1881 roku napisał: Paulinie Jaricot […] zawdzięczamy szczęśliwy pomysł rozdzielenia wśród piętnastu osób piętnastu dziesiątków Różańca. W ten sposób […] cudownie rozpowszechniła i uczyniła nieustanną modlitwę do Matki Bożej.

Założycielka Żywego Różańca, Paulina Jaricot, pragnęła, aby modlitwa różańcowa wsparła zainicjowane przez nią kilka lat wcześniej Dzieło Rozkrzewiania Wiary, które w stulecie powstania, 3 maja 1922 roku, papież Pius XI uczynił Papieskim i polecił wprowadzić w całym Kościele. Misyjne korzenie Żywego Różańca na nowo odkrył w latach pięćdziesiątych XX wieku dyrektor Papieskiego Dzieła Rozkrzewiania Wiary w USA, abp. Fulton J. Sheen.

Rozpoczynając dwudziesty piąty rok swojego pontyfikatu, Jan Paweł II w liście apostolskim zatytułowanym Różaniec Dziewicy Maryi ogłosił Rok Różańca (od października 2002 do października 2003 roku). Ojciec Święty wprowadził nową część różańca, tajemnice światła, uwzględniające lata publicznej działalności Pana Jezusa, aby różaniec w pełniejszy sposób można było nazwać streszczeniem Ewangelii. Odtąd cały różaniec liczy 20 tajemnic, czyli żywe róże składają się z 20 osób.

W Roku Różańca Jan Paweł II podziękował członkom Żywego Różańca na całym świecie za to, że modląc się w papieskich intencjach misyjnych wspierają dzieło ewangelizacji na wszystkich kontynentach, a tym samym i jego posługę.

Statut i Ceremoniał

Obecnie Żywy Różaniec istnieje prawie w każdej parafii, także w naszej. Parafialna wspólnota Żywego Różańca jest jednostką autonomiczną, tzn. wspólnoty parafialne nie łączą się w struktury ogólnokrajowe, czy światowe.

W Polsce obowiązuje Ceremoniał Żywego Różańca, opracowany przez o. Szymona Niezgodę OP w roku 1977 dla uczczenia stulecia objawień Matki Bożej w Gietrzwałdzie, zatwierdzony przez Prymasa Polski, Stefana kard. Wyszyńskiego.

Stowarzyszenie Żywego Różańca podlega Konferencji Episkopatu Polski, która w 2012 roku zatwierdziła obowiązujący Statut Stowarzyszenia Żywy Różaniec. W 2015 roku opracowano nowy Ceremoniał. Na czele Stowarzyszenia stoi Konferencja Moderatorów Diecezjalnych, która wyłania Zarząd Stowarzyszenia kierowany przez Moderatora Krajowego. W parafii rodziną Żywego Różańca kieruje Moderator Parafialny.

Członkowie Żywego Różańca mogą dostąpić odpustu zupełnego, pod zwykłymi warunkami, osiem razy w roku, mianowicie:

• w dniu przyjęcia do Żywego Różańca,
• Narodzenia Pana Jezusa (25 XII),
• Ofiarowania Pańskiego (2 II),
• Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie (25 III),
• Zmartwychwstania Pańskiego,
• Wniebowzięcia Matki Bożej (15 VIII),
• Królowej Różańca Świętego,
• Niepokalanego Poczęcia Maryi (8 XII).

Zgodnie z Ceremoniałem, Żywym Różańcem kieruje Rada, którą tworzą zelatorzy, czyli kierownicy, wszystkich róż. Raz w miesiącu Żywy Różaniec dokonuje zmiany tajemnic różańcowych. Imiona nowo przyjętych członków wpisuje się do parafialnej Księgi Żywego Różańca. Wspólnota Żywego Różańca uczestniczy każdorazowo w pogrzebie zmarłego członka oraz w specjalnie zamawianej Mszy św. za spokój jego duszy.

 

Różaniec nie jest bowiem, wbrew dość powszechnej opinii, modlitwą bezmyślną. Powtarzanie ustami świętych słów “zdrowasiek” i “ojczenaszów” spełnia w nim bowiem podobną rolę jak mantra w buddyzmie – uspokaja, wycisza, nadaje ludzkim myślom modlitewny rytm, wewnętrzną melodię, na kanwie której można snuć głębsze rozważania o życiu Jezusa. Nic więc dziwnego, że przed wiekami był bardzo popularny zwłaszcza wśród osób, które musiały wykonywać pracę fizyczną. Dziś jest przez kaznodziejów szczególnie polecany tym, którzy tracą czas w środkach komunikacji miejskiej, w kolejkach, stojąc w korkach. Różaniec – prawidłowo odmawiany – wbrew pozorom nie absorbuje bowiem i nie męczy. Pozwala duchem odpłynąć w zupełnie inny wymiar, nie ruszając się z wagonu zatłoczonej “osiemnastki”. Trzeba tylko uniknąć błędu, który popełnia wielu modlitewnych nuworyszy – odmawiając różaniec, nie powinniśmy koncentrować się na słowach modlitw, one mają być tylko rakietą nośną, która wyniesie nas na orbitę duchowych rozważań. Aby nie tracić czasu na wymyślanie sobie tematów, Kościół proponuje je, dzieląc różaniec na tajemnice. […] Spokojne odmówienie dziesiątki różańca (choć praktyka uczy, że aby wejść w rytm, trzeba ich odmówić pewnie ze trzy) zajmuje nie więcej niż trzy minuty. Różaniec można przerwać po każdej tajemnicy, jest więc modlitwą doskonale elastyczną. (Szymon Hołownia, Kościół dla średnio zaawansowanych.)

Zapraszamy na stronę internetową o różańcu!

Jeśli chcesz wesprzeć kogoś duchowo, sam potrzebujesz duchowego wsparcia, chcesz modlić się o łaskę nawrócenia, zdrowia albo prosić Boga w innej intencji ta grupa jest dla Ciebie!

Członkowie grupy wspierają się wzajemnie przez odmawianie Koronki do Miłosierdzia Bożego.

W celach pogłębiania wiary na naszej stronie internetowej możesz znaleźć odpowiedzi na trudne pytania.

Do grupy możesz dołączyć TUTAJ.

Zapraszamy również na nasz profil na Facebooku.

Członkowie grupy nie mają wspólnych spotkań.